5. Grieg en de dans

ImageAlhoewel Edvard Grieg nooit balletmuziek heeft gecomponeerd was hem als Noor zijn natuurlijk gevoel voor ritme en voor de Noorse volksdans aangeboren! Grieg componeerde dan ook veel dansen: polka’s, marsen, walsen, springdansen, hallinger, boerendansen, tot aan een Arabische dans (Peer Gynt) toe. De mooiste waargebeurde anekdote is wel die van Griegs ontmoeting met Maurice Ravel in Parijs in 1894. Toen Ravel iets van Griegs Noorse dansen voorspeelde maar Grieg dit volledig vond ontbreken aan een typische Noors vitaal volksdansgevoel danste Grieg zelf Ravel voor hoe hij deze Noorse dans zou moeten spelen, Ravel als verstomd achterlatend. Dat de dansvorm veel voorkomt in de vierhandige pianomuziek bewijst zijn belangrijkheid voor deze bezetting. Met Brahms was Grieg goed bevriend en hij bewonderde diens werk. Dvorak was de protégé van Brahms. De Noorse dansen Opus 35 is het belangrijkste vierhandige pianowerk van Grieg en heeft met zijn typische Noorse directheid en haast vloeibare melancholie een geheel eigen plek veroverd tussen de populaire dansen van zijn tijdgenoten zoals Brahms en Dvorak.

keuze Hongaarse dansen
Noorse dansen Opus 35
keuze Slavische dansen